PlanetSide 2 - Pierwsze spojrzenie

July 27, 2016


PlanetSide 2 jest grą z gatunku MMOFPS (ang. Massively Multiplayer Online First Person Shooter) pierwotnie stworzoną przez studio Sony Online Entertainment, która jednak w 2015 została przejęta przez firmę Daybreak Game Company. Dostępna jest na dwóch platformach - PC oraz PS4. W grze wcielamy się w żołnierza jednej z trzech zwaśnionych frakcji na nowej, ziemskiej kolonii w odległym zakątku kosmosu - planecie Auraxis. Bitwy toczą się na 4 kontynentach, na których mogą znajdować się setki graczy jednocześnie. Gra oparta jest na modelu free-to-play, w którym występują mikropłatności. Pragnę już na początku zaznaczyć, że nie jest to pozycja pay2win.
 
Akcja gry rozgrywa się w bliżej nieokreślonej przyszłości, gdy grupa ludzi została wysłana by zbadać tunel czasoprzestrzenny, który pojawił się w Układzie Słonecznym. Koloniści wylądowali na planecie ziemiopodobnej, początkowo nazwanej New Earth Pionierzy natrafili na niej na pozostałości superinteligentnej rasy obcych, nazwanych Vanu. Wkrótce jednak na planecie doszło do podziału zdań pomiędzy pierwotnymi ziemskimi władzami, a przedstawicielami korporacji. Doprowadziło to do wojny o zasoby i terytoria pomiędzy Terran Republic (skr. TR) oraz New Conglomerate (skr. NC),  w którą wkrótce  włączyło się trzecie stronnictwo reprezentujące kult obcej technologii Vanu, które ogłosiło swoją niepodległość jako Vanu Sovereignty (skr. VS).
 
Pomimo znacznego podobieństwa uzbrojenia, każda frakcja różni się od siebie częścią modułów i cech sprzętowych. Frakcje posiadają po dwa unikalne pojazdy tj. Main Battle Tank (tłum. Główny Czołg Bojowy) oraz Empire Specific Fighter (skr. ESF). Pojazdy i zaopatrzenia dla naszych żołnierzy kupujemy za zasoby, które odnawiają się w czasie. Poniższa tabelka przedstawia ogólne informacje o specyfice frakcji.
 

 

Broń

Pancerz

Myśliwiec

Czołg

VS

Energetyczna, średnia szybkostrzelność i obrażenia, zmniejsza opad pocisku.

Średni

Scythe

 

Dość szybki i zwrotny, talerzowaty kształt.

Magrider


Unosi się w powietrzu, ma ograniczony obrót działa głownego.

TR

Duża szybkostrzelność, niewielkie obrażenia na strzał.

Lekki

Mosquito

 

Bardzo szybki i niezwykle zwrotny.

Prowler


Dwulufowy, zwrotny i szybki.

NC

Niewielka szybkostrzelność, duże obrażenia na strzał.

Ciężki

Reaver

 

Trudny w prowadzeniu, jednak w trybie turbo osiąga największą prędkość ze wszystkich ESF.

Vanguard


Przypomina czołgi współczesne, jest powolny i mało zwrotny.

 
Każda frakcja dzieli swoich żołnierzy na sześć klas:
 
Infiltrator (ang. Infiltrator) - specjalizuje się w działaniu z ukrycia, infiltracji wrogich baz, rozpoznaniu oraz strzelectwie wyborowym. Posiada osobisty kamuflaż oraz może hackować konsole w bazie przeciwnika. Posiada nieco słabszą tarczę osobistą niż inne klasy.
 
Lekki Szturmowiec (ang. Light Assault) - posiada plecak odrzutowy umożliwiający mu flankowanie przeciwników i atak z nietypowych pozycji. Może prowadzić ataki z powietrza zrzucając ładunki C4 na niczego nie spodziewających się wrogów.
 
Ciężki Szturmowiec (ang. Heavy Assault) - jest żołnierzem walczącym w pierwszej linii, posiada dodatkową tarczę osobistą umożliwiającą wytrzymanie o wiele większych obrażeń niż inne klasy. Ma też możliwość używania wyrzutni rakiet.

Inżynier (ang. Engineer) - specjalista od napraw i ładunków wybuchowych. Ma możliwość naprawy pojazdów, konsoli i egzoszkieletów. Może rozstawiać działa polowe, miny oraz zasobniki z amunicją.

Medyk Bojowy (ang. Combat Medic) - posiada narzędzia umożliwiające leczenie oraz wskrzeszanie poległych sojuszników.
 
MAX - jest to żołnierz zaopatrzony w ciężki egzoszkielet. Ma możliwość zamontowania zróżnicowanego, ciężkiego uzbrojenia na obydwu ramionach, posiada dwa razy więcej punktów zdrowia od innych klas, jednak nie posiada tarczy energetycznej.
 
Każdy gracz ma dostęp do wszystkich klas, może je zmieniać przy konsolach oraz podczas rozlokowywania. Wszystkie ulepszenia i broń można kupić za punkty certyfikacji znane jako CERT. Każdy CERT to 250 zdobytego doświadczenia. Doświadczenie dobywamy przez różne działania, takie jak obrona czy zdobycie bazy, zabójstwa i asysty, ujawnianie (ang. spotting), prowadzenie pojazdu, w którym strzelec zdobędzie zabójstwo lub asystę, leczenie, wskrzeszanie i wiele innych.
 
System mikropłatności umożliwia natychmiastowy zakup broni, zmian kosmetycznych i ulepszeń, które nie dają jednak przewagi nad graczami niepłacącymi. Istnieje możliwość wykupienia konta premium, zapewniającego bonusy do doświadczenia i przyrostu surowców, ale jedynie przyspiesza to zdobywanie doświadczenia.
 
W grze występuje system oddziałów (ang. squad) i plutonów (ang. platoon), które to pozwalają na koordynację działań nawet do 48 graczy. Każdy oddział może składać się z 12 graczy, a każdy pluton z 4 oddziałów. Każda taka formacja ma dostęp do czatu głosowego, za pośrednictwem którego można wydawać rozkazy oraz informować towarzyszy o sytuacji na froncie. Gracze mogą też łączyć się też w tak zwane outfity, które są odpowiednikiem klanów z innych gier
.
W mojej ocenie jest to gra niezwykle wciągająca, jednak za razem niezwykle trudna do opanowania. Nowych graczy przerazić może schemat rodem z serii Dark Souls, gdzie by zaznajomić się z podstawami gry, trzeba będzie zginąć wiele razy. Doświadczeni gracze nie mają litości dla nowicjuszy i w tym miejscu można dojść do wniosku, że jest to gra pay2win. Otóż większość broni w grze to tak zwane sidegrade'y, co oznacza, że nie są one lepsze od podstawowych, tylko inne na swój sposób. Liczy się doświadczenie i współpraca. Jest to gra warta polecenia zarówno koneserom gatunku FPS jak i graczom szukającym wrażeń w skoordynowanych walkach na dużą skalę.
 
Z powodu braku polskiego tłumaczenia w artykule zostały wykorzystane oryginalne nazwy angielskie pochodzące z gry.

TAGI: Ps2SteamFpsMmoShooterSci-FiPlanetside 2DaybreakPcPs4
KOMENTARZE