Ognisty Dotyk vs Dekret Władcy Piorunów

January 30, 2016


 Ognisty Dotyk vs Dekret Władcy Piorunów

 

          Wraz z nadejściem nowego sezonu wiele osób zastanawia się, jakie specjalizacje (ang. masteries) wybrać. Wprowadzenie nowego systemu specjalizacji kluczowych (ang. keystone masteries) wywołało liczne pytania dotyczące poszczególnych wyborów, szczególnie odnośnie wyboru Ognistego Dotyku (OD) i Dekretu Władcy Piorunów (DWP) dla championów walczących na środkowej alei. W przypadku championów opierających się na zadawaniu obrażeń w krótkim czasie (ang. burst damage) wybór jest oczywisty. Zwiększenie burst damage jakie oferuje DWP sprawia, że trudno jest szukać czegoś lepszego. Jedyną alternatywą wydaje się tu Przypływ Jeźdźca Fal, ale nie jest on zbyt popularny. Ale nie nad tym chcę się teraz rozwodzić.

          Jest wiele aspektów które decydują o tym, którą specjalizację wybrać: „Czy mam jak efektywnie wykorzystać DWP? Czy moje umiejętności są wykorzystywane w postaci combo, czy raczej korzystam z pojedynczych zaklęć?” Można by się nad tym rozwodzić w nieskończoność. Generalnie zasada jest jedna: „Nie wiesz? Sprawdź.” Najlepszą metodą jest właśnie testowanie. Jednak w wielu przypadkach różnice są niemal niewidoczne gołym okiem. W tym właśnie celu przygotowałem tabelkę wyjaśniającą poszczególne wartości zadawanych obrażeń.

 
          Do każdej cyfry rzymskiej przyporządkowałem zestaw przedmiotów, który jest prawdopodobny dla typowego maga na danym poziomie. W obliczeniach nie brałem pod uwagę odporności (ang. resists), przebicia ani innych specjalizacji. Natomiast wziąłem pod uwagę standardowe glify mocy umiejętności (ang. Ability Power).
 
W nawiasach podane są nazwy w wersji angielskiej.
 
I: Pierścień Dorana (Doran Ring);
II: Pierścień Dorana, Bluźnierczy Gral Athene (Athene’s Unholy Grail);
III: Pierścień Dorana, Bluźnierczy Gral Athene, Zabójczy Kapelusz Rabadona (Rabadon’s Deathcap);
IV: Pierścień Dorana, Bluźnierczy Gral Athene, Zabójczy Kapelusz Rabadona, Echo Luden (Luden’s Echo) /Klepsydra Zhonyi (Zhonya’s Hourglass);
V: Bluźnierczy Gral Athene, Zabójczy Kapelusz Rabadona, Echo Luden, Klepsydra Zhonyi, Kryształowy Kostur Rylai (Rylai’s Crystal Scepter);
 

 

Poziom

MU

DWP (ST)

OD (ST)

OD (dla AoE)

OD (dla DoT)

I

4

30

43

16

8

4

II

9

90

99

31

15

7

III

14

284

168

80

40

20

IV

18

446

225

120

60

30

V

18

743

254

194

97

48

 
 
ST – Single Target (ang. Pojedynczy cel); AoE – Area of Effect (ang. Obszar działania); DoT – Damage over Time (ang. Obrażenia w czasie)
 
Wartości są podane w przybliżeniu.
 
          Przeglądając tabelkę można dojść do bardzo ciekawych wniosków. Przede wszystkim widać wyraźną przewagę DWP we wczesnej fazie rozgrywki. Jednak już po wbiciu 18 poziomu przewaga nad OD znacząco maleje. Dla przykładu: pojedyncze „Q” Annie zada bonusowe 194 obrażenia w przeciągu 4 sekund z przedmiotami podanym pod V. Użycie DWP wymagało by dodatkowo wykorzystanie co najmniej 1 ataku podstawowego oraz „W” . Miało by jednak znaczącą przewagę przy pełnym combo ze względu na obszarowy efekt. Jednak dłuższa obecność Tibbersa (druga część „R” Annie) w sercu walki, który swoim efektem podobnym do Słonecznej Peleryny wykorzystywał by OD do maksimum możliwości mogła by ją zanegować. I tym sposobem wracamy do punktu wyjścia: „Co jest lepsze?” Odpowiedź brzmi: „Zależy.”
 
          Obydwie specjalizacje mają swoje wady i zalety, jednak DWP ma zdecydowaną przewagę w początkowej i środkowej fazie gry. Właśnie stąd wynika jego popularność. W obecnej mecie mecze rozstrzygane są zwykle już w pierwszych kilkunastu minutach, co odgórnie usprawiedliwia wybór DWP. Jednak niektórzy bohaterowie nie mający łatwego dostępu do wykorzystywania DWP, lub posiadający umiejętności, które mogą bardzo efektywnie wykorzystać OD (np. Brand, Malzahar, Cassiopeia) z czystym sumieniem mogą wybrać OD.

KOMENTARZE